![]()
|
![]() Overenskomst landansatte 1998 - 2000
mellom Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO)/ Oljeindustriens landsforening (OLF) m.fl.
Overenskomsten gjelder for medlemmer av NOPEF som arbeider fast på land i operatørselskapene.
|
---|
Del I Hovedavtalen mellom NHO og LO.
Del II
1. Generelt.
1.1 Denne overenskomst kan, etter krav fra NHO/OLF eller LO/NOPEF, gjøres gjeldende for NOPEFs medlemmer som arbeider fast på land i operatørselskapene, i henhold til nedenstående bestemmelser og særskilt avtale.
Overenskomsten omfatter ikke de medlemmer av NOPEF som innehar ledende
stilling. Det samme gjelder medlemmer av NOPEF som er bedriftens representanter ved fastsettelse av generelle
lønns- og arbeidsvilkår.
Grenseoppgangen vil kunne avhenge av bedriftsorganisasjon og i noen
tilfeller av bedriftsstørrelsen.
Hvis det skulle oppstå avgrensningsproblemer, skal disse
søkes løst ved lokal avtale. Partene er enige om at det bør legges vekt på
stillingsinnehavers oppfatning.
1.2 Bestemmelsene i denne overenskomst skal ikke medføre at noen arbeidstakere får dårligere arbeids- og lønnsforhold enn de har ved overenskomstens ikrafttreden.
1.3 Overenskomsten trer ikraft for den enkelte bedrift 2 måneder etter at krav i henhold til pkt. 1.1 er fremsatt, hvis ikke annet tidspunkt blir avtalt mellom partene.
1.4 NOPEF skal til enhver tid holde bedriften orientert om hvilke arbeidstakere som er medlemmer, og som avtalen ansees for å omfatte. Slik orientering skal skje skriftlig til bedriften.
1.5 Etter krav fra en av partene skal det opprettes lokal likestillingsavtale.
1.6 Det forutsettes opprettet særavtale om eventuelle utfyllende
bestemmelser til denne overenskomst ved den enkelte bedrift.
Særavtalen skal følge denne overenskomsts varighetsbestemmelse,
og forutsettes å inneholde lønnsbestemmelser, eller en henvisning til bedriftens
lønnssystem.
Merknad:
2.
Ansettelse og oppsigelse
2.2 I forbindelse med ansettelse skal det gis slik orientering om
avtaleforholdene m.v. som bestemt i Hovedavtalens § 9-15
2.3 For arbeid etter denne tariffavtale gjelder ansettelses- og
oppsigelsesreglene i AML, dog vises til eventuelle bestemmelser i bedriften.
2.4 Ledige og nyopprettede stillinger skal normalt kunngjøres
på en slik måte at de ansatte i bedriften skal gis anledning til å søke. Avvik,
herunder hvilken stilling som skal være unntatt, skal drøftes med de tillitsvalgte.
Protokolltilførsel:
2.5 Deltidsansatte og arbeidstakere som er ansatt for et bestemt tidsrom
eller for å utføre et bestemt arbeid og vikarer gis, når vedkommende har de nødvendige
kvalifikasjoner, fortrinnsrett fremfor eksterne søkere ved nyansettelser, når vedkommende er i
arbeid og har vært fast beskjeftiget i bedriften i minst et halvt år.
2.6 De tillitsvalgte skal holdes orientert om bruk av innleid personell,
midlertidig ansatte og utsetting/utskilling av arbeid. Se hovedavtalens bestemmelser.
3.
Lønnsbestemmelser
3.2 Lønnsdifferensieringen mellom arbeidstakerne i en bedrift skal
tilstrebes foretatt så rettferdig som mulig under hensyntagen til de nedenfor fastsatte retningslinjer for
individuell lønnsfastsettelse.
3.3 Bedriften skal fastsette den enkelte arbeidstakers lønn
individuelt etter en saklig vurdering av vedkommendes kompetanse, dvs. etter en så god -
skjønnsmessig eller systematisk - stillings- og ytelsesvurdering som mulig.
3.4 Med stillingsvurdering menes en vurdering av arbeidstakerens arbeids-
og ansvarsområde, utdannelse og erfaring som kreves i stillingen eller er av betydning for vedkommendes
arbeid, fysiske- og psykiske arbeidsforhold o.l.
3.5 Med ytelsesvurdering menes vurdering av arbeidstakerens måte
å utføre arbeidet på, så som arbeids- og samarbeidsevne og -vilje, initiativ,
anvendelighet m.v.
3.6 Bedriften skal vurdere de individuelle lønninger en gang pr.
år, og den regulering som måtte bli en følge av vurderingen skal hvert år gjøres
gjeldende fra en på forhånd fastlagt dato.
Merknad:
3.7 Ved å skifte stilling eller varig vesentlig endring av en
stillings arbeidsområde - herunder også endring av arbeidstidens lengde - skal det foretas en
lønnsvurdering for vedkommende arbeidstaker basert på den nye eller endrede stilling.
3.8 I de tilfeller hvor det er nødvendig å beregne lønn
for del av måned (f.eks. ved tiltredelse eller fratredelse) skal dette skje slik:
3.9 Ovenstående bestemmelser er ikke til hinder for at de lokale
partene i en særavtale kan enes om et lønnssystem som avviker fra ovenstående.
4. Arbeidstid.
4.2 Ved ansettelse på deltid skal den faste arbeidstid vedkommende skal
ha, samt månedslønnen inntas i skriftlig avtale.
4.3 Arbeidsgiver skal drøfte med de tillitsvalgte når det ved
bedriften planlegges innføring eller omlegging av hjemmevakt/beredsskapsvakt.
4.4 Arbeidsgiver skal drøfte med de tillitsvalgte når det ved
bedriften planlegges innføring eller omlegging av skiftarbeidsordning. Godtgjørelse for nevnte
ordning avtales lokalt og fastsettes under hensyntagen til tilsvarende godtgjørelse for andre
arbeidstakergrupper med sammenlignbare skiftordninger i bedriften.
4.5 Arbeidstakere som betjener særlig anstrengende
kontrollromsterminaler, kontormaskiner (skjermterminaler o.l.) og sentralbord betjent av en person, skal etter
avtale med bedriftsledelsen gis anledning til å veksle med annet arbeid eller gis nødvendig
hviletid. Se offentlige forskrifter.
4.6 Partene understreker betydningen av kompetanse/ egenutvikling for
å møte de utfordringer arbeidslivet setter.
5. Overtid.
5.1 Overtidsarbeid kan bare finne sted i den utstrekning AML tillater.
5.2 Som overtidsarbeid regnes arbeid som pålegges utført utenfor
den enkelte arbeidstakers fastlagte ordinære arbeidstid.
5.3 Timelønnen for den enkelte finnes ved å dividere
vedkommendes månedslønn med det aktuelle uketimeantall x 4 1/3.
5.4 Overtidstilleggene er:
5.5 Arbeidstakere som har rett til overtidsbetaling kan etter avtale
avspasere opparbeidet overtid. Bedriften skal imøtekomme ønsker om avspassering forutsatt at det
ikke er særlige driftsmessige hindringer for det. Tidspunkt for avspasering skal avtales med nærmeste
overordnede. Avspaseringen foretas time for time. Overtidstillegget skal utbetales. Dette gjelder ikke ved
innarbeidelse av fritid.
5.6 Mat/matpenger i forbindelse med overtidsarbeid skal avtales lokalt.
6.
Godtgjørelse ved vikariat i høyere stilling
7.
Pensjons- og forsikringsordninger
8.
Lønn under sykdom
9.
Lønn under militærtjeneste
10.
Feriebestemmelser
11. Reiseregulativ
12. Arbeidstøy
13. Arbeidstakere med nedsatt arbeidsevne og/eller yrkeshemning
13.2 Arbeidsgiver skal i h.t. AML §13 legge forholdene tilrette for
at yrkeshemmet arbeidstaker om mulig skal fortsette i sitt tidligere yrke. Det forutsettes at
attføringsutvalg opprettes.
14. Svangerskaps-,
adopsjons- og omsorgspermisjon
15. Permisjoner
15.2 I tillegg til ovennevnte kommer tilfeller som er dekket av det
enkelte selskaps praksis. Antall dager lønn gis i.h.t. det enkelte selskaps praksis.
15.3 Vedrørende permisjon for videreutdanning vises til
felleserklæring om øket utdannelse og om permisjon i den forbindelse (Tilleggsavtale VII til
Hovedavtalen).
15.4 Permisjon til å følge barn første gang det
begynner i barnehage og første gang det begynner på skolen.
15.5 Kvinner som ammer barn har rett til den fritid hun av den grunn trenger
og minst en halv time to ganger daglig, eller hun kan kreve arbeidstiden redusert med inntil en time pr. dag.
Betaling for dette er begrenset til maksimalt 1 time om dagen og opphører når barnet fyller
1 år.
16 Lærlinger
17. Etter- og videreutdanning
18. Likestilling
20.
Reguleringsbestemmelser for 2. avtaleår. Merknad:
21. Varighet
22.
Overenskomsten omfang
NOPEF OLF
Følgende ble bl.a. protokollert i forbindelse med avtaleopprettelsen
27. april 1983:
"NOPEF
ønsket en eller annen form for automatikk for ikrafttreden av
tariffavtalen på den enkelte bedrift. Det ble i den anledning pekt på slike bestemmelser i
øvrige landsomfattende overenskomster.
Arbeidsgivernes representanter
viste til at det her var tale om ny vertikal tariffavtale og som
sådan avviker fra de omtalte landsomfattende overenskomster.
Partene ble derfor enige
om at spørsmålet om å gjøre avtalen gjeldende på den enkelte bedrift vil
være gjenstand for en vurdering mellom partene i hvert enkelt tilfelle."
2.1 Arbeidstakeren ansettes på skriftlig kontrakt. Kontrakten skal
være i h.t. AML §55 C.
Partene presiserer viktigheten av å ha en åpen dialog på
den enkelte bedrift med basis i et felles ønske om at arbeidstakerne skal gis mulighet til å
søke på ledige stillinger i bedriften, og gis muligheter til karriereutvikling. Partene lokalt
må i samarbeid finne hensiktsmessig praktisering av bestemmelsen som hensyntar særskilte behov som
planmessig rotasjon, karriereutvikling og omstillingsprosesser.
3.1 Lønnsnivået for en bedrifts arbeidstakere skal avpasses
etter bedriftsmessige, bransjemessige og lokale forhold under hensyntagen til det alminnelige
lønnsnivå for tilsvarende arbeidstakergrupper.
Før bedriften fastsetter den årlige lønnsregulering,
skal det avholdes forhandlinger mellom bedriften og de tillitsvalgte. Det skal settes opp protokoll fra disse
forhandlingene.
Bedriften gjennomfører reguleringen. Gjennomføringen er
ikke til hinder for at de tillitsvalgte, dersom de ikke er enige i den gjennomsnittlige regulering, kan ta saken
opp med NOPEF for videre behandling av NHO/OLF.
I den utstrekning bedriften det enkelte år finner det
nødvendig for å rette opp oppståtte skjevheter, skal den kunne foreta en tilleggsregulering
til et annet tidspunkt enn ovenfor bestemt.
Ved vurderingen av de individuelle lønninger skal det tas hensyn
såvel til den utvikling i arbeidstakernes lønninger generelt som må forventes det enkelte
år, som til den endring som er skjedd m.h.t. den enkeltes kompetanse.
Hvis den enkelte arbeidstaker mener urimeligheter er tilstede som gir
grunnlag for omvurdering av arbeidstakerens lønn eller vilkår forøvrig kan de tillitsvalgte
på arbeidstakerens vegne ta saken opp etter at arbeidstakeren selv har søkt sin sak løst
ved direkte henvendelse til sin nærmeste overordnede. Hvor det ikke allerede foreligger en
arbeidsbeskrivelse, skal det i denne forbindelse utarbeides en slik dersom den enkelte arbeidstaker selv eller
vedkommende gjennom sine tillitsvalgte krever det.
Arbeidsbeskrivelse vil normalt være utarbeidet av bedriftsledelsen i
samarbeid med den arbeidstaker det gjelder, eller en av de personer som er ansatt i den type stilling det
gjelder. Arbeidsbeskrivelsen bør bestå i en generell beskrivelse av stillingen. Arbeidsbeskrivelsen
må inneholde så mange opplysninger som er nødvendig for at den skal kunne gi et alminnelig
inntrykk av hva arbeidet består i og de forhold som forøvrig er relevant for å vurdere
stillingen.
Skifte av stilling skal avtales med vedkommende arbeidstaker. Endringer i
lønns- og arbeidsvilkår i den forbindelse, skal foreligge skriftlig før stillingen tiltres.
Månedslønnen divideres med det aktuelle uketimetall x
4 1/3, og det fremkomne beløp multipliseres med det antall timer det skal betales for.
4.1 Den alminnelige arbeidstid er som fastsatt i bilag 1: "Nedsettelse
av arbeidstiden pr. 1. januar 1987."
Der forholdene ligger til rette for det og de lokale parter kommer frem til
enighet om det, kan det innføres fleksibel arbeidstid.
Inndelingen av den daglige arbeidstid og pauser fastsettes lokalt mellom
partene, jfr. Arbeidsmiljølovens §§ 69 og 70.
Godtgjørelse for forskjøvet arbeidstid avtales lokalt.
Den avtalte faste arbeidstid kan bare endres ved avtale med vedkommende
arbeidstaker, som skal ha hatt anledning til på forhånd å konferere med sin tillitsvalgte.
Hvis avregning for hjemmevakttjeneste reguleres på annen måte
enn fastsatt i Arbeidsmiljølovens §46, nr. 9. skal dette avtales på den enkelte bedrift.
Vilkår, herunder eventuelle godtgjørelser, ved
gjennomføring av kompetanseutviklende tiltak, f. eks. kurs og konferanser, avtales lokalt.
Bestemmelsene om godtgjørelse for overtidsarbeid gjelder bare for
arbeidstakere som etter sine ansettelsesvilkår har krav på overtidsbetaling.
For overtidsarbeid betales timelønn + et overtidstillegg fastlagt
i prosent av timelønnen. Påbegynt halvtime regnes som halvtime.
Ved utkalling til overtid etter ordinær arbeidstid skal det
betales for minst 3 timer.
50% for alle overtidstimer
som ikke ifølge nedenstående unntak skal betales med 100%.
100% for overtidsarbeid
på søn- og helligdager etter den ordinære arbeidstids slutt.
Hvor overtidsarbeidet utføres på frilørdager i
henhold til fastlagt arbeidstidsinndeling, løper de 100% etter den ordinære arbeidstids slutt
på lørdager for angjeldende arbeidstakergruppe. Hvor 5 dagers uke med lørdagsfri er
innført for nevnte gruppe, løper de 100% fra kl. 1200.
For overtidsarbeid mellom kl. 2100 og den alminnelige arbeidstids begynnelse,
betales 100%.
Etablerte ordninger som avviker fra ovennevnte opprettholdes dersom partene
på bedriften er enige om det.
Ved vikariat i stilling med mer kvalifisert og ansvarsfullt arbeid som varer
utover 3 uker i sammenheng (ikke ferievikariat), skal bedriften yte vedkommende en godtgjørelse basert
på stillingens/arbeidets krav.
Slik godtgjørelse betales fra første dag.
Pensjons- og forsikringsordningene er i henhold til bedriftens
bestemmelser.
Lønn under sykdom utbetales i henhold til lov og bedriftens
bestemmelser.
Lønn under militær- og siviltjeneste avtales lokalt.
Avtjent førstegangstjeneste i forsvaret og pålagt tjeneste
som sivilarbeider godskrives som lønnsansiennitet.
Arbeidstakere som har permisjon fra arbeidet for å utføre
tilsvarende tjeneste, gis lønnsansiennitet på samme måte.
Ferie gis i henhold til ferieloven.
Reiseregulativ er i henhold til bedriftenes bestemmelser. Se protokollen
fra tariffoppgjøret 1998, pkt 1
Nødvendig arbeidstøy utleveres etter bedriftens
retningslinjer. Disse effekter er bedriftens eiendom.
13.1 Bedriften vil se med forståelse på lønns-
og arbeidsforholdene for eldre arbeidstakere med lang tjeneste i bedriften som har fått svekket
arbeidsevne eller helse på grunn av mangeårig tungt arbeid, yrkessykdommer, bedriftsskader o.l.,
og derfor ikke lenger kan opprettholde et rimelig fortjenestenivå i sitt vanlige arbeid.
Det anbefales at man i samråd med de tillitsvalgte søker
å finne særordninger som sikrer slike arbeidstakere lettere arbeid og et rimelig
fortjenestenivå, hensyn tatt til tidligere lønnsnivå og ytelser fra trygdeinstitusjonen
eller forsikringsordningen som helt eller delvis finansieres fra arbeidsgiveren.
Permisjon gis i henhold til lov om arbeidervern, eller etter lokal avtale.
Arbeidstakere som har permisjon i forbindelse med
svangerskap/fødsel og adopsjon, opparbeider lønnsansiennitet i inntil ett år, såfremt
arbeidstaker oppebærer rett til fødselspenger eller adopsjonspenger etter Folketrygdloven
§§ 3 A-1 og 3 A-10.
15.1 Vedrørende korte velferdspermisjoner vises til avtale mellom
LO og NHO og lokal avtale.
OLF og NOPEF er enige om at det er riktig å sikre rekruttering
av lærlinger til næringen. I den forbindelse er det partenes intensjon at bedriftene må
være mest mulig forutsigbare hva angår jevne lærlingeinntak og kontakt med skoleverket. De
lokale parter skal derfor vurdere behov for tiltak som øker mobiliteten og tilgang på
lærlinger. På denne bakgrunn skal de lokale parter drøfte aktuelle ordninger som
støtte til læremateriell, oppholdsutgifter, og reise og flytteutgifter.
OLF og NOPEF er videre enige om at de lokale parter skal avtale
lønns- og arbeidsvilkår, herunder eventuell skiftgodtgjørelse, overtidstillegg,
fadderordning, bruk av lærlinger i faste stillinger og lignende. Det presiseres imidlertid at
vilkårene ikke må være dårligere enn for industrien generelt. Det vises til
retningslinjer for avlønning av lærlinger iht Reform-94.
Det vises til forhandlingsprotokoll 1998 mellom NHO og LO om etter- og
videreutdanning.
Partene er enige om både sentralt og lokalt å fortsette
arbeidet med å tilrettelegge forholdene, slik at kvinner og menn gis like muligheter. Bedriften skal i
sin personalpolitikk ivareta likestillingsperspektivet ved ansettelser, lønn, forfremmelser og
kompetansegivende etter- og videreutdanning.
I tariffperioden bør de lokale parter drøfte forhold
omkring likestilling og likelønn med henblikk på å opprette en bedriftstilpasset
likestillingsavtale.
Formålet med en slik avtale er at alle arbeidstakere, uansett
kjønn, gis samme mulighet til arbeid og faglig utvikling, og likestilles med hensyn til ansettelse,
lønn, opplæring og avansement.
I forbindelse med eventuell opprettelse av likestillingsavtale og som
grunnlag for likestillingsarbeid i bedriftene, vil OLF og forbundet bl.a. peke på at:
Før utløpet av 1. avtaleår, skal det opptas
forhandlinger mellom NHO og LO, eller det organ LO bemyndiger, om eventuelle lønnsreguleringer for
2. avtaleår, og om etter- og videreutdanningsreformen. Partene er enige om at forhandlingene skal
føres på grunnlag av den økonomiske situasjon på forhandlingstidpunktet og utsiktene
for 2 avtaleår samt pris- og lønnsutviklingen i 1. avtaleår.
Endringene i tariffavtalene for 2 avtaleår tas stilling til i LOs
Representantskap eller det organ LO bemyndiger og NHOs Hovedstyre. Hvis partene ikke blir enige, kan den
organisasjon som har fremsatt krav innen 14 dager etter forhandlingenes avslutning, si opp de enkelte
tariffavtaler med 14 dagers varsel (dog ikke til utløp før 1 juli 1999).
Partene er enige om at dersom det ved sentrale oppgjør mellom NHO og
LO gis generelle tillegg, så skal disse tas hensyn til ved de lokale oppgjør og da i henhold til
de retningslinjer som gjelder og det årlige fastsatte reguleringstidspunkt.
Denne avtale gjelder til 30. juni 2000 og videre ett år om gangen
dersom den ikke av en av partene blir sagt opp skriftlig med to - 2 - måneders varsel.
Denne overenskomst gjelder i hele eller deler av følgende bedrifter:
LO NHO